פלטפורמה לבניית אתרים. כל מה שצריך לדעת

פלטפורמה לבניית אתרים מכילה בתוכה יכולות ניהול עיצוב ועוד מגוון דברים שחשוב להכיר. במאמר הבא נסקור מה זה פלטפורמה לבניית אתרים ומה השיקוליים בבחירת הפלטפורמה הנכונה עבורכם. נמנה את מה אנו מצפים מהפלטפורמה שלנו בהתאם לצרכי המותג ונמנה את היתרונות וחסרונות הבולטים. הידע הזה יאפשר לכם לבחור נכון את הפלטפורמה הנכונה עבורכם בין אם מדובר באתר חנות אתר תדמית או כל רעיון יזמי משולב אחר.

מה זה פלטפורמה לבניית אתרים

זו השאלה הראשונה שיש לשאול כך שנוכל להבין מה אנחנו מצפים מהפלטפורמה.
פלטפורמות לבניית אתרים נוצרו בכדי לאגד את התכנים הרצויים לאתר ולנהלם בקלות. כידוע דפי אינטרנט כתובים בשפות תכנות HTML, CSS וJAVASCRIPT. פלטפורמות הבנייה יאפשרו בנייה וניהול פשוט יותר עם יכולות שלא מצריכות תכנות במקרים רבים.

פלפורמות לבניית אתרים נקראות גם CMS PLATFORMS כשראשי התיבות הם content management system.
הפלטפורמות נוצרו עבור ייעודים שונים כשחלקם הצליחו לצבור קהל משתמשים רחב וחלקם לא. במאמר זה נסקור את הפלטפורמות המובילות –

WORDPRESS – וורדפרס

SHOPIFY – שופיפיי

WIX – וויקס

 

מה אנחנו מצפים מהפלטפורמה שלנו

השאלה הזו מורכבת מאחר והיא תלויה באופן העבודה שלכם שכן חשוב להבין מי בשורה התחתונה יהיה זה שיבנה את האתר ומי ינהל אותו. מאחר והפלטפורמות מנגישות את כלל יצירת התכנים באתר, בעלי אתרים מתחלקים ל2, אלו שבונים בעצמם ואלו ששוכרים חברת בניית אתרים מקצועית עבור הבנייה.

בנוסף לשיקול הבנייה עצמה חשוב לשקול מי ינהל את האתר ביום יום. בין אם חברה לניהול אתרים, הבעלים של האתר או אפילו עובד מטעמו, על בסיס ההחלטות האלו והיתרונות והחסרונות שימנו בהמשך נדע לדעת מה הפלטפורמה אותה אנחנו רוצים.

ובכל זאת, אנחנו מצפים שלפלטפורמה שלנו יהיה יכולות ניהול פשוטות, יכולות התרחבות פשוטה ויכולות עריכת תוכן פשוטה גם היא. וניתן להבין שכשמדובר על הפלטפורמות לבניית אתרים המובילות בעולם עם מאות אלפי משתמשים, הנושאים הללו כוסו ולכן ננסה לסקור דברים מזווית אחרת.

ביתרונות וחסרונות הפלטפורמה לבניית אתרים נמנה את העלות לדברים המצופים מהפלטפורמה, הגבלות קיימות, פתרונות פשוטים שקיימים ומגוון דברים שיתנו מבט מעמיק לאיך משתמש באחת מן הפלטפורמות מנהל באופן יומי.

יתרונות וחסרונות של פלטפורמות לבניית אתרים שחשוב לשים לב לפני שמתחילים
יתרונות וחסרונות של פלטפורמות לבניית אתרים שחשוב לשים לב לפני שמתחילים

יתרונות וחסרונות פלטפורמות לבניית אתרים

את סיקור היתרונות והחסרונות מנינו תוך שימוש אמיתי שלנו בכל אחת מהן והן מתייחסות גם לניסיון שלנו, לניסיון הלקוחות ומגוון מחקרים וניסויים שנעשו על גבי הפלטפורמה ממומחים רבים ברחבי העולם. נסקור את הפלטפורמות מהקטנה ביותר לגדולה שהכוונה בגודל היא כמות המשתמשים.

וויקס – WIX

נתחיל מהנתון החשוב ביותר שכדאי להכיר על וויקס. וויקס היא חברה ישראלית (!) עם משרדים בנמל תל אביב ועוד משרדים שנבנים בקרוב שמטרתם להעסיק אלפי ישראלים במשרות שונות ולשרת לקוחות מכל העולם. זאת נאמר על וויקס בתור נקודה חיובית מאוד מאוד וזאת לפני שנצלול קצת לעומק.

וויקס שמה לעצמה למטרה לאפשר למשתמשים שלה לבנות אתר בקלות, לנהל אותו ולהימנע מדברים נוספים הקשורים להקמת אתר כמו אכסון, סליקה, דומיין וכדומה.

לוויקס יש אכסון אתרים גלובלי שמאכסן את כלל האתרים שנבנים על הפלטפורמה ומאפשרת גם רכישת דומיין ישראלי או בינלאומי דרכה תוך כדי תהליך הרישום. אמנם זה דבר שיחשב נוח למרבית המשתמשים שפחות מכירים את העולם או שבונים אתר לראשונה אך השירות הזה מעלה כמה אזהרות שחשוב להכיר.

 

יתרונות

וויקס באמת פשוטה מאוד לבניית אתר. מרגע ההרשמה תוכלו להתחיל לעצב ולהוסיף תכנים, לבנות עמודים, להוסיף כפתורים, טפסי הרשמה וכדומה בפשטות בלי שימוש בתבנית המגבילה את הרצונות שלך. תוכלו להגדיר לכל עמוד את שם העמוד, פריטי SEO ולדאוג לעיצוב בשיטת הDRAG AND DROP כלומר הזזה חופשית של האלמנטים באתר עם העכבר. זוהי השיטה המובילה לעיצוב שלהם למרות היכולת לקודד את האתר גם כן.
את האתר ניתן לעצב גם בגירסת הנייד וגם בגירסת המחשב וזאת שוב, באופן פשוט יחסי.

עירניים למשתמשים – בחלק מאופן הפיתוח של וויקס הנקרא “קוד סגור” לא ניתן לבנות מערכות חיצוניות לוויקס אלא רק פנימיות ולכן וויקס עירנית למשתמשים שלה מאוד. גם בקבוצות פייסבוק, וואטסאפ, כנסים ודרכים רבות בהם הם כל הזמן שואלים ומתעניינים מה הצרכים שהייתם רוצים שיהיה בפלטפורמה בכדי שיוכלו לפתח אותה ולאפשר למשתמשים להשתמש בה.

יכולות שעולות כסף – כחלק מהפיתוח של יכולות אלו וויקס מפתחת יכולות שבפלטפורמות אחרות יצריכו אתכם שימוש בחברות חיצוניות. היכולת המובהקת ביותר של כך היא יכולת הדיוור מיילים של וויקס המאפשר יצירה פשוטה של מייל, שליחה לנרשמים ויכולות אוטומציה כך שלמותג שלכם יהיה קשר ישיר, קבוע ואיכותי עם הלקוחות.

 

חסרונות

אכסון משותף לכל האתרים משמע שאם ישנה תקלה, התקלה היא לא אצלך וברת תיקון עצמאי אלא תקלה גלובלית המצריכה את תיקון החברה. וזה קורה, קורה הרבה. ייתכן שהאתר של כל משתמשי וויקס ייפול בו זמנית ולכם נותר להמתין למענה החברה. לצערם של המשתמשים, אמנם וויקס תמיד ינסו לתת את המענה המהיר ביותר אך בהתאם לתקלה שקרתה כבר יצאו חודשים בהם האתרים נפלו כמה פעמים באותו החודש. לדברים הללו יכולים להיות השפעה על קמפייני השיווק שלכם, פגישות בהם אתם מצפים להציג דברים מהאתר, אי אפשרות לרכישה באתרי חנויות ועוד.

 

עיצוב בינוני – לצד הפשטות של בניית האתר והזזת כל אלמנט באופן חופשי באתר מתווספת השאלה של האם אתם יודעים מה אתם עושים. לקוחות רבים מתחילים את הבנייה ובאמצע מבינים שזה פשוט לא נראה כמו שהם רצו, ההגבלות של ההתממשקויות ווידג’טים מאלצים הרבה פעמים להתפשר על אופן העיצוב ובכך מתקבלת תוצאה פחות טובה מאפשר דמיינתם. כל זאת מתייחס כמובן למשתמש הפשוט שעומד להקים לעצמו אתר אך מתכנתים ומעצבים גרפיים כמובן שיכולים להגיע לרמות גבוהות גם בעיצוב אתרי וויקס

הגבלות התממשקויות – כחלק מהרצון של וויקס להנגיש את כל השירותים מסביב שיש לרכוש בהתאם לסוג האתר שלך עולים גם פה כמה סוגיות שחשוב להכיר. וויקס מייצרת התממשקויות פשוטות עם חברות מובילות במגוון תחומים כחלק מאופן הפיתוח שלה – “קוד סגור”, כדי להקל על התהליך שלכם אך מובן שוויקס אינה יכולה לבצע התממשקות לכל חברה בכל מקום. הבעיה יכולה להפריע במיוחד לאתרי מסחר שנבנים על פלטפורמת וויקס שכן האפשרות שלכם להתמקח עם חברות האשראי, חברות חשבוניות, חברות משלוחים וכדומה. ניתן להבין מכך שאלו החברות שלרוב יהיו יקרות יותר או עם שירות פחות יותר וככלל אין לכם אפשרות התמקחות או סקירה של כלל חברות האשראי לדוגמה המובילות במדינה לקבלת התנאים הטובים ביותר עבורכם.

המטרות פרויקט שלכם יקבעו את הפלטפורמה הנכונה עבור בניית אתר בעצמכם. כשמדובר על בנייה של מומחים, בחרו תמיד בוורדפרס
המטרות פרויקט שלכם יקבעו את הפלטפורמה הנכונה עבור בניית אתר בעצמכם. כשמדובר על בנייה של מומחים, בחרו תמיד בוורדפרס

הגבלת ווידג’טים – ציינו ביתרונות את העירניות של וויקס למשתמשים שלה אך לצד זה מגיע המובן מאליו, הם לא יכולים לפתח הכל כל הזמן ורצונות רבים של לקוחות נשארים ללא מענה. מאחר ואין את היכולת לפתח עצמאית או לחבר מערכות חיצוניות לרוב, הרי שאו שמוותרים על היכולת או שמחפשים דרך עקיפה אך בכל מקרה זו לא הייתה הדרך המועדפת. לדוגמה, משתמשים רהים של וויקס מבקשים זמן רב שדרוג של אופן ניהול ההזמנות הנכנסות, אפשרויות סינון ושליחת מיילים מתקדמים בהתאם לכך. זו אחת ההגבלות הכי מרגיזות שקיימות שכן תוכלו להיתקע בזה רק באמצע הבנייה תוך כדי שרעויונות עולים לכם או דברים שחשבתם שברור מאליו שיהיו קיימים והם לא.

שינוי דומיין – במידה ורכשתם את הדומיין דרך וויקס, ניהולו ישאר דרך וויקס תמיד. ישנה רשומה שנקראת A ליסט שרושמת את העלות הדומיינים על וויקס ולא מאפשרת העברה מלאה לחלוטין. זה יכול להיות מתסכל במיוחד אם בשלב מסוים תירצו לבטל את החשבון וויקס ולבנות אתר בפלטפורמה אחרת, עדיין את הדומיין תרכשו, תחדשו תיצרו תתי דומיינים ותערכו מוויקס.
יש לכך פתרון פשוט, לרכוש את הדומיין מכל רשם דומיינים חיצוני אחר שכן אין בעיה לחבר לוויקס דומיין שנקנה במקום אחר, אך כחלק מהתליך הרישום הפשוט של ויקס רבים רוכשים פשוט את הדומיין דרכם מבלי להבין לגמרי את ההשלכות האלו.

SEO – קידום אורגני – שיטת הDRAG AND DROP של וויקס אמנם נוכה למשתמשים הלא מנוסים לערות אתר ואלמנטים נוספים אך היא מקשה על הבוטים של גוגל ומנועי חיפוש אחרים. רבים יגידו שזו נחלת העבר וויקס כבר טיפלו בבעיות הסריקת אתר של גוגל אך לצד זאת משתמשים רבים יעידו שלא ואפילו ממש לא. כאשר התכנים שלכם נמצאים באתר חי המאפשר סריקה של מנועי חיפוש כמו גוגל, התכנים שלכם מאונדקסים על ידי מנוע החיפוש ומופיעים בתוצאות חיפוש בהתאם לחיפוש הגולשים. לדוגמה אם באתר ישנו שירות שנקרא “מעבר דירה אריזה הובלה והרכבה” אזי כשלקוח יחפש באופן חופשי בגוגל “חברה מומלצת למעבר דירה שעושה גם אריזה נובלה והרכבה” ייתכן והאתר שלכם יופיע מאחר וגוגל ומנועי חיפוש אחרים יודעים שיש לך את התוכן הרלוונטי עבור החיפוש של הגולש. זאת כמובן רק על רגל אחת שכן יש חשיבות לכותרות, תמונות, אורך הכותרות, שם התמונות, מילות המפתח בתוכן והמבנה הכללי של האתר. אופן הקיימות של וויקס נחשבת בעייתית לסריקה על ידי גוגל ועל כן מקשה יותר על התברגות בתוצאות החיפוש מאשר פלטפורמות אחרות. ולאלו שיקומו ויגידו “הנה האתר שלי ויקס ומופיע בגוגל בעמוד הראשון במילות מפתח X,Y,Z,” להם נומר שאילו השקיעו את אותם המאמצים לקידום אורגני עם פלטפורמה אחרת היו יכולים להופיע בגוגל במילות מפתח S,T,U,V,W,X,Y,Z ובמיקומים גבוהים יותר.

סיכום

לסיכום נאמר שויקס היא פלטפורמה מיוצנת אך בעיקר ל2 משתמשים שונים.
בעלי מקצוע כמו גרפיקאים, כותבי תוכן וכדומה שיצליחו להגיע לתוצאה מרשימה בעיצוב ונוח להם ההתנהלות היומיומית עם האתר.
המשתמשים השניים הם בעלי עסקים מתחילים שמייצרים את החזות האינטרנטית שלהם לראשונה ולא רוצים להוציא כספים של פיתוח, יצירת תוכן וכדומה. רוב לקוחות אלו בשלב מסוים עוזבים את ויקס ועוברים לפלטפורמה מובילה אחרת בה אין הגבלות בהתאם להתרחבות המותג.

בשני המקרים המשתמש יבנה את האתר בעצמו שכן חבל לקחת מתכנת עבור בניית אתר ויקס עם כל ההגבלות הקיימות, כן אפשר להשתמש בגרפיקאיים ליצירת באנרים, תמונות או מקטעים אותם תרצו לשלב באתר עצמו.

 

שופיפיי – SHIPOFY

שופיפיי שמה לעצמה מטרה ברורה וכן שמה, להיות פלטפורמה לבניית אתר חנות, SHOP. בעבור כך היא מדגישה את היכולות שלה עבור חנויות מסחר, דואגת להתממשקויות ויכולות עיצוב הקשורות לבניית חנויות ועוד.

יתרונות

בדומה לוויקס, שופיפיי עושה את המירב כדי לאפשר ללקוחות שלה לבנות אתרים במהירות מבלי להתעסק בדברים מסביב כמו אכסון, דומיינים סליקה וכדומה…

תבניות עיצוב – שופיפיי מייצרת תבניות עיצוב ברמה גבוהה יחסית. אמנם לכל פלטפורמה לבניית אתרים יש תבניות, אך שופיפיי שמה אקסטרה דגש על התבניות מאחר ולה אין את יכולת הDRAG AND DROP של וויקס לבנייה עצמאית.

התממשקויות מתקדמות – מאחר ושופיפיי ממוענת לחנויות ולבעלי מותגים היא ייצרה התממשקויות שלפעמים יש לה גם בלעדיות עליהם. לדוגמה, בעבר חנות באינסטגרם ותיוג מוצרים בפוסטים בפיד התאפשר רק לחנויות שופיפיי. זאת כבדיקה לפני שאפשרו זאת לכל פעלי אתרים באשר הם אך זה מצביע על מגוון דברים ששופיפיי עושה מעבר כדי לתת למשתמשים שלה ייחודיות רלוונטית לבעלי מותגים.

חסרונות

עלות יקרה – שופיפיי מתאפיינת בעלות יקרה מאוד יחסית שכן יש לשלם עבור החשבון של החודשי הכולל גם אכסון וגם את השימוש עצמו ביכולות הפלטפורמה. לצד זה מתווספת גם עמלת סליקה(!).
שמעתם נכון, בלי קשר לחברת הסליקה שלכם שגובה אחוזים מסוימים מהתשלום לקוחות, שופיפיי גם לוקחת עמלת סליקה בצורת אחוזים. זה יכול להצטבר להוצאה שנתית ענקית מבלי לשים לב ומבלי יכולת לשנות את זה. זאת לצד העובדה ששופיפיי מאפשרת גם אפשרויות סליקה מוגבלות בדומה לוויקס.

שינויי עיצובים בלתי אפשריים – מאחר והשימוש המוביל בשופיפיי הוא בתבניות, הקושי המשמעותי נובע בשינויי עיצוב. למרות שהתבניות עיצוב שלהם מעוצבות ברמה גבוהה, מה הסיכויים שזה יהיה 100% ממה שרציתם? שינוי צבע, מיקום, הגדלת איזורים וכדומה יכולים להיות קשים לפיתוח או פשוט בלתי אפשריים.

סיכום

שופיפיי היא פלטפורמה מוכרת ובעלת שימוש על ידי משתמשים רבים ברחבי העולם אך כולם חנויות. לא בונים אתרי תדמית בשופיפיי. ובדומה לוויקס מאפשרת לאדם לבנות בעצמו אתר עם שימוש בתבניות וקצת אוריינטציה טכנולוגית. בנוסף ישנם לקוחות שעובדים עם מערכות בהם יש כבר הכנה לחיבור לשופיפיי ולכן ייתכן וזה יטה את הבחירה לכיוון שופיפיי אך גם בדומה לוויקס, פחות מומלץ לקחת חברת בניית אתרים בשביל לבנות אתר חנות בשופיפיי.

 

וורדפרס – WORDPRESS

וורדפס היא פלטפורמת בניית האתרים הנפוצה ביותר בעולם למעשה מעל 40$ מכלל האתרים בעולם בנויים בוורדפרס שכן היא היחידה מבין הפלטפורמות שעובד בשיטת “קוד פתוח”, משמעו שיש אפשרות למתכנתים חיצוניים לבנות מערכות, ווידג’טים ותוספים למערכת בלי תלות בוורדפרס עצמה. בנוסף, וורדפס מציעה 2 אפשרויות עיקריות wordpress.com וwordpress.org
השני הוא פתרון של וורדפרס לשאר הפלטפורמות שכן הוא מאגד בתוכו את שאר הפתרונות הנפונים של אכסון, דומיין וכדומה אך בשונה לשאר הפלטפורמות אין הגבלה על חברות סליקה וחברות חיצוניות אחרות. המוביל הוא wordpress.com שבנוי לגמרי בקוד פתוח ורוב המשתמשים והחברות בניות אתרים משתמשים ביכולת הזו לבניית האתר לעצמם או ללקוחותיהם.

יתרונות

מאחר ווורדפרס היא קוד פתוח, כל חברת סליקה, משלוחים, חשבוניות, CRM וכדומה מפתחות בעצמם את ההתממשקות לוורדפרס שכזכור אחראית על כ-40% מכלל האתרים בעולם. ולכן כל חברה המציעה שירותים לבעלי אתרים ומכבדת את עצמה, תבנה פתרון הולם לוורדפרס. כך ניתן לבחור בין מגוון חברות ולקבל תנאים טובים יותר בעבור מה שנכון עבורכם.

להבדיל מוויקס ושופיפיי, בוורדפרס האכסון הוא חיצוני ולכן ניתן לחבר אכסון על פי הצורך האישי שלך. ויתרה מכך, במקרה של תקלה או אי שביעות רצון תמיד אפשר להחליף לחברת אכסון אחרת. חברת האכסון כידוע אחראית גם על גיבויים, תעודת SSL ומגוון שירותים בהם תוכלו לעשות סקר ולבחור את מה שנכון עבורכם.

כשמדובר על עיצוב אתרים בוורדפרס ישנם מגוון יכולות השמורות לוורדפרס ולמעשה מנצחות באופן מוחץ את שאר הפלטפורמות. כזכור לכל הפלטפורמות יש תבניות אך השימוש האינטנסיבי של בעלי אתרים בוורדפרס מביא את מיטב המעצבים והמתכנתים לבנות את התבניות המובילות שיש, ולהבדיל משופיפיי הידועים בתבניות טובות גם הם, האלו של וורדספרס הרבה יותר פשוטים לשינויים ועריכה.

לעיצוב האתרים מתווסף גם היכולות של בנייה עצמאית ללא תבנית שכן יש לוורדפרס גם את הבונה המובנה שלה שנקרא GUTENBERG שמוכר אך פחות נפוץ. בנוסף לבונה המובנה ישנם חברות רבות שבונות תוספים ומערכות המאפשרות בניית אתרים ועיצוב פשוט בדומה לוויקס. וזאת מבלי לפגוע בSEO שעליו יש בעיה ידועה בוויקס.

חברת המערך לעיצוב ובניית אתרים המובילה בעולם היא ELEMENTOR וגם היא חברה ישראלית! שיצצרת בארץ מפגשים ופעילויות עם אנשי קהילה שגם צורכים את התכנים והיכולות, וגם מפתחים בעצמם תוספות שכן זה אפשרי.

סיכום

יש סיבה שוורדפרס היא פלטפורמה לבניית אתרים הנפוצה ביותר ושרוב החברות לפיתוח אתרים עובדים איתה. היא מאפשרת גם בנייה עצמאית עם תבנית, בנייה אישית, הוספת קוד ופיצ’רים חיצוניים לאתר בפשטות ועוד המון המון דברים שעיקר הוא העלות תחזוקה הנמוכה, יכולת התרחבות ושפוטה וריבוי מקורות ידע ופיתוח ממומחים ברחבי העולם.

לכן רוב העצמאיים שמשתעשעים בעצמם בונים אתר בוויקס עד לשלב בו הם מפתפתחים ובו הם מתקדמים ומשדרגים את האתר לוורדפרס בעיצוב שככל הנראה יהיה מרשים יותר ועם יכולות מוגברות.

אנחנו באסטרטגו מתמחים בבניית אתרים מכל הסוגים | בניית אתר חנות | בניית אתר תדמית ושירותים נוספים שיתנו ללקוחות שלכם חוויה ייחודית ואישית | שיווק מבוסס מיילים | ניהול מותג באינסטגרם | הפיכת האתר לאפליקציה | מיתוג | קידום ממומן | קורסים לקידום עסקים ומותגים חדשים ועוד מגוון כלים שניתן לבנות בהתאמה אישית.

צרו איתנו קשר היום באתר או ברשתות החברתיות אינסטגרם ופייסבוק ונוכל להתחיל.

שתפו את התוכן עם חברים שלכם שחייבים לדעת על זה

Facebook
WhatsApp
Email

קטגוריות

תיק עבודות

ראה את רשימת הפרויקטים שעשינו

הקורסים שלנו

שיעורים וסדנאות מקצועיות בסביבה מעשירה

צרו קשר

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל עת

דילוג לתוכן